Hvor skal jeg klage, hvis der er sket en fejl på sygehuset/ hos lægen/ …?

Hvad er dit formål med at klage?

Tja, svaret afhænger fuldstændig af, hvad du vil have ud af din klage.

Vil du gerne give behandleren/ stedet en “næse” ELLER vil du have mulighed for erstatning?

Du kan sagtens klage flere steder, men du skal gøre op med dig selv, hvad er dit formål med at klage.

 

Steder at klage

Styrelsen for Patientklager

hvis du vil klage over behandlingsstedet – ingen mulighed for erstatning. Her får stedet en påtale, hvis der er tale om en overtrædelse.

Sundhedsvæsnets Disciplinærklagenævn

hvis du vil klage over en person – altså en læge, sygeplejeske e.lign., ingen mulighed for erstatning. Her får personen en påtale, hvis der er tale om en overtrædelse. Der kan selvfølgelig også være langt værre sanktioner, som inddragelse af autorisationen.

Patienterstatningen

hvis du klage over behandlingen OG have mulighed for erstatning.

Patienterstatningen er det eneste sted, hvor du også kan få erstatning.

 

(Synes du, at “Styrelsen for Patientklager” dukker ret ofte op, når du søger på nettet, så er der en god forklaring på det. Styrelsen for Patientklager fungerer OGSÅ som sekretariat for flere af de andre nævn, og står således for den administrative del af behandlingen af også deres sager).

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *